Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2024 yılı kara yolu trafik kazası istatistiklerini yayımladı. Veriler, trafik kazalarının sayısında ve sonuçlarında önemli değişiklikler olduğunu gösteriyor. Geçtiğimiz yıl meydana gelen trafik kazalarının sayısı bir önceki yıla göre artış gösterirken, ölü sayısı ise azaldı. Ancak yaralanma sayıları hala yüksek seviyede seyrediyor. Bu durum, trafik güvenliği konusunda daha fazla önlem alınması gerektiğini açıkça ortaya koyuyor.
Türkiye'deki Trafik Kazalarının Genel Durumu
TÜİK'in verilerine göre, Türkiye'de geçen yıl 1 milyon 444 bin 27 trafik kazası meydana geldi. Bu kazaların 1 milyon 177 bin 172'si maddi hasarlı, 266 bin 855'i ise ölümlü veya yaralanmalı kazalar olarak kayıtlara geçti. Ölümlü ve yaralanmalı kazaların büyük bir çoğunluğu yerleşim yerleri içinde gerçekleşti. Bu durum, şehir içi trafiğinde daha dikkatli olunması gerektiğini vurguluyor.
- Toplam kaza sayısı: 1.444.027
- Hasarlı kaza sayısı: 1.177.172
- Ölümlü/yaralanmalı kaza sayısı: 266.855
Türkiye'deki toplam motorlu kara taşıtı sayısı 2023'te 28,7 milyon iken 2024'te 31,3 milyona yükseldi. Kara yolu trafik kazalarında ölen kişi sayısı ise 2023 yılında 6 bin 548 iken 2024 yılında 6 bin 352 oldu. Böylece 100 bin taşıt başına trafik kazası ölü sayısı 2023 yılında 22,8 iken 2024 yılında 20,3'e geriledi.
Kaza Nedenleri ve Kusur Oranları
Trafik kazalarının nedenleri incelendiğinde, sürücü kusurlarının büyük bir paya sahip olduğu görülüyor. Özellikle "Araç hızını yol, hava ve trafiğin gerektirdiği şartlara uydurmamak" en sık karşılaşılan kusur olarak öne çıkıyor. Kavşaklarda geçiş önceliğine uymamak ve manevraları düzenleyen genel şartlara uymamak da diğer önemli kusurlar arasında yer alıyor.
Ölümlü, yaralanmalı trafik kazasına neden olan toplam 318 bin 926 kusura bakıldığında, kusurların:
- %90,1'inin sürücü
- %8,2'sinin yaya
- %0,8'inin taşıt
- %0,5'inin yolcu
- %0,3'ünün yol kaynaklı olduğu belirlendi.
İllere Göre Kaza ve Ölüm Sayıları
İllere göre ölümlü, yaralanmalı kaza sayıları incelendiğinde, en fazla ölü sayısı 325 ile Ankara'da, en fazla yaralı sayısı ise 41 bin 414 ile İstanbul'da görüldü. En az ölü sayısı 4 ile Ardahan'da, en az yaralı sayısı ise 331 ile Bayburt'ta gerçekleşti. Bu veriler, trafik yoğunluğu ve şehir planlamasının trafik kazaları üzerindeki etkisini açıkça gösteriyor.
Trafik kazalarında ölenlerin cinsiyet dağılımına bakıldığında ise erkeklerin kadınlara oranla daha fazla olduğu görülüyor. Ölenlerin %76,2'si erkek, %23,8'i kadınlardan oluşuyor. Yaralananlarda da benzer bir durum söz konusu; yaralananların %69,3'ü erkek, %30,7'si kadın.
Sonuç olarak, Türkiye'deki trafik kazaları hala ciddi bir sorun olmaya devam ediyor. Kazaların önlenmesi için sürücülerin daha dikkatli olması, trafik kurallarına uyması ve altyapı iyileştirmelerinin yapılması büyük önem taşıyor. Ayrıca, trafik eğitimlerinin yaygınlaştırılması ve denetimlerin artırılması da kazaların azaltılmasına katkı sağlayacaktır. Unutmayalım ki, trafik sadece bir ulaşım aracı değil, aynı zamanda büyük bir sorumluluktur.